Okręt marynarki wojennej Tajlandii 732 HTMS Khram
(poprzednio USS LSM-469)
Lokalizacja: Północ 12,55.995 Wschód 100,41.591
Głębokość: 30 metrów
Dla tych co poczytali już o wraku HTMS Kut poniższy opis może wydawać się czymś niemal identycznym i nie będą bez racji. Jako, że są to bliźniacze okręty i niemal w takim samym stanie zatopione i przygotowane do penetracji to i opisy nie mogły się zbytnio różnić. Warto jednak zapoznać się i z tym wpisem w oczekiwaniu na te dotyczące kolejnych wraków, bardziej odmiennych od siebie.
A teraz już zapraszam do tytułowego HTMS Khram.
Okręt został przekazany marynarce Tajskiej przez Stany Zjednoczone w roku 1962. Został zatopiony 1 lutego 2003 niedaleko Koh Pai w pobliżu miasta Pattaya na głębokości 30 metrów.
Wrak został dobrze przygotowany przez marynarkę dla potrzeb turystyki nurkowej. Okręt pozbawiony jest uzbrojenia i większości zagrożeń jakie można napotkać na wrakach. W wielu miejscach wycięte są otwory także podczas penetracji nurkowie żadko znajdują się w obszarach bez naturalnego światła. Nie mniej należy zachować ostrożność gdyż rdza może w kilka chwil ograniczyć widoczność do zera, a dodatkowo w kilku pomieszczeniach są wciąż zamontowane drzwi, które mogą zostać zamknięte.
Mostek:
Jest to najwyższy punkt wraku do którego można dotrzeć już na 13 metrach. Wszystkie szyby zostały wymontowane. Niestety wszelkie elementy jak np telegraf, elementy do sterowania itp. również zostały wyjęte jako części zamienne dla innych okrętów. Wejście do tej strefy jest bardzo łatwe i bezpieczne.
Pokład i boczne korytarze:
Okręt został stworzony do przewożenia czołgów, żołnieży oraz sprzętu na plażę. Dlatego też w centralnej części jest duży płaski obszar z którego jest kilka wejść do korytarzy bocznych. Są one dobrze oświetlone, ale starajcie się pływać ostrożnie aby nie wzbudzać mułu i rdzy aby nie popsuć widoczności nurkom za Wami.
Maszynownia:
Znajduje się na rufie a wejście pośrodku pokładu poprzez duży otwór. W przeciwieństwie do większości maszynowni jest tutaj bardzo dużo naturalnego światła.
Historia LSM-469 (HTMS Khram LSM-732):
- Data i miejsce wybudowania: 27 stycznia 1945 roku w Brown Shipbuilding Co. w Houston.
- Data zwodowania: 17 lutego 1945 roku.
- Podczas II wojny światowej USS LSM -469 został przydzielony do strefy azjatyckiej i Pacyfiku podobnie jak jego siostrzany okręt LSM-333.
- Po zakończeniu Drugiej Wojny Światowej okręt pełnił służbę na dalekim wschodzie od 20 września 1945 roku do 11 kwietnia 1946 roku.
- Wycofany ze służby 29 sierpnia 1946 roku i przesunięty do rezerwy floty Pacyfiku stacjonującej w Astorii.
- 25 maja 1962 roku przekazany Marynarce Tajlandii gdzie został przemianowany na HTMS Khram (LSM-732)
- Wycofane ostatecznie ze służby w roku 1990 gdy został przeznaczony na
- Ostatecznie zatopiony 1 lutego 2003 roku
Dane techniczne okrętu:
- Wyporność 520 T ( Pusty ) , 1095 T ( Przy pełnym obciążeniu )
- Długość 62m
- Prędkość 13,2 kts .(Maks.) przy 928 ton załadunku
Uzbrojenie:
- jedno podwójne działo 40mm
- cztery pojedyncze działa 20mm
Pojemność pokładu:
- 5 średnich lub 3 ciężkich czołgów lub 6 LVT(Gąsienicowy pojazd amfibijny) albo 9 DUKW ( sześciokołowy pojazd amfibijny )
Zbiornik paliwa:
- Diesel 1,225 bbls ( 194 759 Litrów )
Napęd:
- Dwa silniki diesla Fairbanks Morse (model 38D81 / 8X10 )
- Dwie śruby , 2,800shp
Generatory:
- Dwa napędy Diesel 100kW 450V A.C.
- Jeden napęd Diesel 20kW 120V prądu stałego
Warto mieć ukończony kurs PADI AOWD aby móc w pełni cieszyć się poznawaniem wraku. Jeśli jeszcze takowego nie posiadacie to zachęcam do jego ukończenia właśnie podczas wizyty w Tajlandii. Wtedy Wrak ten może być miejscem gdzie wykonamy część nurkowań szkoleniowych.
A dla osób, które takowe uprawnienia posiadają jest możliwość poszerzenia swoich umiejętności w trakcie specjalizacji PADI Nurkowanie Wrakowe podczas której nauczycie się między innymi technik stosowanych podczas penetracji wraków.
[…] HTMS Mataphon został zatopiony 20-go października 2012 roku niedaleko miasta Pattaya po południowej stronie Koh Larn. Wrak znajduje się na głębokości 23 metrów z najwyższym punktem na 12 metrach. Okręt przed zatopieniem został odpowiednio przygotowany dla przyszłych nurków podobnie jak zostało to uczynione z HTMS Kut i HTMS Khram. […]
PolubieniePolubienie
[…] dla tych co jeszcze go nie znają zapraszam do zapoznania się z wpisem dotyczącym właśnie HTMS Khram. Jak zwykle byliśmy jedyną łodzią, która zapuszcza się w okolice tych bardziej oddalonych […]
PolubieniePolubienie